Storytelling – om den gode historie


I foråret 2009 tog jeg kurset i Storytelling ved Folkeuniversitetet. Min interesse i storytelling havde jeg allerede som studerende og i mit arbejde som webredaktør syntes jeg, at jeg havde behov for nogle nye vinkler at se kommunikation på.

Mit udbytte af kurset levede op til mine forventninger og jeg fik udvidet min horisont indenfor storytelling som kommunikation. Både hvordan man kan bruge redskabet/redskaberne (storytellingen) til alt fra værdigrundlag, jobannoncer, reklamer og intern kommunikation. Storytelling er desuden ikke altid “de gode historier” men også når det ikke går godt i en virksomhed og der er behov for at blive fortalt fortalt grundlaget for fyringer eller lignende. Desuden gav kurset mig inspiration til at få vinklet og idégenereret projekter i mit arbejde på IMV.

Beskrivelse fra Folkeuniversitetets hjemmeside

Vi er alle fascineret af den gode historie. Den gode historie er god kommunikation, fordi historien er en metode til at få kommunikeret en strategi. Den gode historie kan vi nemlig intuitivt forstå. Og den gode historie kan vi huske, så vi vil kunne genfortælle præcis denne historie i nye sammenhænge. Hvordan kan man bruge den gode historie i organisationer? Hvad er en god historie? Og hvornår skal man bruge historiefortælling som strategisk kommunikation?

Foredragsrækken handler om skriftlig formidling af organisatoriske historier. Få indblik i storytelling i teori og praksis.

17/02: Hvorfor storytelling? Ph.d. Marianne Lundholt, Danfoss
24/02: Historiefortælling hvor og hvordan. Salgschef, cand.merc. Lars K. Sørensen, GlaxoSmithKline
03/03: F ortællinger skaber identitet individuelt og organisatorisk. Ph.d.-stipendiat Kim Lilholt Ruggaard, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet
10/03: D e søde ord – storytelling i jobannoncer. Lektor Birgitte Norlyk, Syddansk Universitet
17/03: Brug af ekstern fortælling: Danfoss. Ph.d. Marianne Lundholt, Danfoss
24/03: Historiefortælling og reklame i den postmoderne tilstand: Kims, Tuborg og Dove . Ekstern lektor Erik Sloth, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet og Campfire & Co

F9343
6 tirsdage kl. 17:30-19:15. Start 17/2